Gradinita particulara sau de stat?

Astazi m-a rugat cineva sa deschid acest topic, asa ca uite-l. Noi deocamdata nu ne lovim cu aceasta dilema. Dar asta nu inseamna ca nu vrem sa stim la ce o sa ne asteptam cand ne va veni si noua randul.
Hai sa incercam sa facem o comparatie, cu avantaje si dezavantaje, pentru ca fiecare parinte sa stie la ce sa se uite, ce sa aleaga, in functie de felul cum vrea sa-i fie tratat copilul.
Gradinita de stat:
– dezavantaje: educatoare plictisite, blazate, mancare proasta, materiale educative de pe vremea cand eram si eu p-acolo, serbari absolut cretine, lungi si obligatorii (da, repertoriul e tot de pe vremea mea), somn cu forta, prea multi copii intr-o grupa, scos copiii afara numai daca si cand au educatoarele chef, loc de joaca dotat mai prost decat in parcurile de pe vremea lu’ impuscatu’, bani in plus pentru fondul clasei, apa, servetele, hartie igienica, prosoape, carti, creioane, acuarele, plastilinuri, sapun etc (nu e vorba de suma, cat de un stres in plus: trebuie sa-ti amintesti in fiecare luna de toate astea), hartogaraie cat cuprinde pentru cele mai idioate motive, parinti cu patru clase care-si educa mucosii conform principiului „mama, sa nu-mi vii batut” sau care se crizeaza la primul muc
– avantaje: educatoare cu experienta, copii multi
Gradinita particulara:
– dezavantaje: educatoare tinere, care nu stau mult: concurenta e mare si de cum se aude ca la „X” e una/unul bun sar alte trei gradinite cu oferte mai bune pentru respectivul; foarte putini copii, de unde rezulta ca cei prezenti vor fi mega-ultra-super rasfatati, ca sa fie parintele fericit si sa dea banul, program prea flexibil care face ca trecerea de la gradi la scoala sa fie dificila pentru copil, foarte multe lectii suplimentare (engleza, ski, pian, balet), care tenteaza parintii dar obosesc copiii, parinti extrem de informati in ceea ce priveste educati copiilor care se leaga de cele mai tampite „nereguli” (adica nu-i cum scrie la cartea pe care au citit-o ei)
– avantaje: mancare excelenta, ingrijire foarte buna, lipsa stresului cu rechizite si consumabile, educatoare tinere care inca nu s-au plictisit sa pazeasca puradeii altora, somn de voie, medic , camere via internet…
Asa ca va rugam sa ne impartasiti si noua experientele voastre si sa ne spuneti ce ati ales :

7 păreri la “Gradinita particulara sau de stat?

    • Buna ziua, eu nu am gradinita particulara in oras. Am un baietel de 3 ani si 2 luni pe care l-am dus la cresa de la 1 an si 7 luni. Am fost foarte multumita de personal si conditii, oricum nicaieri nu este ca acasa la el, nu pot sa compar comportamentul educatoarelor, supraveghetoarelor cu cel al meu sau al bunicilor. Nu mi-a placut deloc atitudinea unor parinti, care au pretentii de hotel de 5 stele. Dau aproximativ 7 lei/zi, il duc la 6.45 si il iau la 17.15. Are mic dejun (ceai obligatoriu, paine cu dulceata/cascaval/sunca presata si atat), masa de pranz (ciorbita si felul doi f bune), cand se trezeste are o gustare(banana. mar cu biscuiti, corn cu gem etc.). il schimba de pempars, il pune la olita, il culca etc., ce sa mai vreau altceva? Mentionez faptul ca eu nu am alternativa, nici alta gradinita ni cu cine sa stea acasa. Cred ca asta face si diferenta de atitudine intre parinti.

  1. Nu contest conditiile gradinitelor particulare: mobilier nou, mancare care se presupune mai buna, educatoare tinere (dar adesea care nu au reusit sa ia concursul de titularizare la stat sau chiar necalificate), multitudinea de activitati ce incanta parintii, o directoare mereu amabila care nu spune niciodata ca nu mai sunt locuri si copii putini. Dar ati fost sa vizitati macar o gradinita de stat?
    Eu sunt pro – gradinite de stat si va spun si de ce:
    – cadre didactice calificate, mancarea buna si ieftina, mobilierul in majoritatea gradinitelor este schimbat, copiii chiar daca sunt multi au activitati interesante, bazate pe o programa care va avea continuitate si la scoala, activitati extracurriculare fac si educatoarele de la stat daca parintii sunt de acord sa plateasca.

  2. Dupa ce am schimbat 3 gradinite particulare, am ajuns intr-un final la gradinita de stat.
    Pentru gradi particulara as avea o observatie la ce ai scris …. lipsa stresului la rechizite si consumabile …. si la gradinitele particulare se dau bani in plus pentru rechizite.
    Acum nu contest ca sunt, in Romania, gradinite particulare ce isi dau interesul in beneficiul copiilor si ofera intradevar acea alternativa la sistemul de stat, dar marea majoritate ofera in plus cadre mai tinere (nu neaparat competente) si avantajul de a fi mai putini intr-o grupa.
    Dupa experienta mea:
    gradinita particulara/gradinita de stat … repet asta e doar din experienta mea

    Gradinite particulare
    – cadre tinere, pregatite, dar fara prea multa experienta (ori asta conteaza foarte mult), iar daca au ceva experienta si vor intradevar sa faca ceva, ori se lovesc de managementul gradinitei ori de unii parinti care privesc gradinita ca pe un loc de joaca unde copilul, pentru ca parintii dau bani, are voie sa faca ce vrea; ma refer in mod special la comportament si nu la exprimarea libera a copiilor ce trebuie incurajata;
    – mancarea aparent mai buna, dar combinatii nu foarte bine alese, asta pentru ca nu se colaboreaza cu o persoana competenta; de cele mai multe ori mancarea e asihgurata de o firma de catering, in caserole din plastic si transportata Dumnezeu stie cum;
    – copii mai putini in grupa; de aici ar trebui sa reiasa un bagaj de cunostinte al copilului mai bogat sau mai bine inteles; plus accent mai mare pe comportament si abilitati – asta nu s-a intamplat la noi;
    – tot la copii mai putini, atentia ar trebui sa fie mai mare, numarul de copii scazut faciliteaza acest aspect, la noi s-a intamplat contrariul;
    – optionale …. da se prezinta parintilor o multime de optionale, dar nu explica parintilor (desi parerea mea, daca tot se vine cu o oferta, trebuie si explicata) daca e util sau nu copilului, daca incarca sau nu copilul prea mult; aceste optionale se desfasoara dupa somn, tot in programul ce eu deja il platesc, iar optionalul e tot cu plata … prin urmare am ridicat si eu intrebarea acea jumatate de ora/sau o ora ce intra in taxa mea lunara se scade de undeva? educatorul nemaiprestand nimic …. interesant ar fi sa aflu si de la alti parinti daca si-au pus aceasta intrebare..

    Sa nu-mi ziceti ca scot doar nemultumiri si dezavantajele; in cazul nostru acestea sunt pe ici pe colo, dar se refera doar la chestiuni absolut normale si firesti: nu dadeam bani pe consumabile, mergea cu copilul la baie, il schimba daca se murdarea, etc.

    Ce am gasit noi anul acesta la gradinita de stat (am ales intradevar din o mare lista) unde chiar ne-am dus fara prea multe asteptari; era si culmea dincolo dadeam bani si nu eram multumiti, aici ce se putea intampla mai rau …
    – am dat peste o educatoare extraordinara, cu vocatie, se vede ca ii place ce face; are experienta in spate, stie cum sa se comporte cu fiecare copil;
    – am primit feedback dupa doar 3 zile!!!!! am ramas muti, sunt vreo 30 de copii in grupa si noi chiar am primit feedback si de bune si mai putin bune (n-as putea spune rele); la cele mai putin bune ne-a spus cum priveste ea, daca noi privim altfel sau nu …. toate astea sa duca la o abordare comuna, adica ea sa lucreze cu ei intr-un anume mod, iar noi acasa sa facem la fel;
    – bani de rechizite da am dat, dadeam si la privat, dar cu draga inima, sincer, pentru ca grupele din aceasta gradinita sunt dotate cum nu am vazut in nici o alta gradinita, fie ea particulara sau de stat;
    – masa …. culmea e mult mai bine organizat meniul decat la gradi particulara;
    – optionale … ni s-au prezentat care sunt, ca pot sa mai vina, dar ni s-a si recomandat un anumit numar, tocmai sa nu impovaram copiii, in plus am primit si feedbackuri despre multumirea/nemultumirea altor parinti cu privire la aceste optionale si rezultate ce s-au vazut la copii; recunosc nu am dat mari sanse acestor vorbe, dar dupa ce mi-a venit fetita in doua saptamani vorbind fraze in engleza, ceea ce nu facuse intr-un an intreg dincolo, mi-e rusine mie de gandurile mele de atunci.

    Hai ca m-am lungit cam mult, ar mai fi multe de spus, poate ma incumet sa postez si eu pe blog, nu stiu …
    Acum inteleg de ce multi parinti, desi isi permit financiar, aleg tot gradinita de stat; acum inteleg cum poate o educatoare de la stat sa faca fata la multi copii …. experienta isi spune cuvantul.
    Nu contest nici faptul ca sunt gradinite de stat unde nu se intampla chiar asa, asa cum nu am contestat ca ar fi gradinite private care sa ofere intradevar o alternativa. Noi parintii trebuie sa le vizitam, sa culegem pareri pro si contra de la alti parinti pe anumite gradinite din lista noastra si sa alegem in cunostinta de cauza.
    Numai bine va doresc! Sper sa nu starnesc rumori ca nu e in interesul meu!

  3. eu am ales o gradinita de stat si sunt foarte multumita.fetita mea e foarte bine ingrijita,mancarea este foarte buna si variata,meniul fiind facut de cineva care se pricepe.mobilierul este ok,patuturile sunt noi,masutele si scaunelele la fel.doamnele educatoare sunt foarte dragastoase si se vede dupa lucrarile afisate si dupa felul in care reactioneaza fetita mea cand le vede,ca nu ii bruscheaza si ca se ocupa.mentionez ca fetita mea are 2 ani si 8 luni si merge de la 2 ani si 3 luni la gradintia.la varsta ei nu stiu sa disimuleze sentimentele pentru o persoana .
    nu cred ca la particular beneficiaza de o educatie mai buna.da,au mai mule activitati extrascolare ,pian,engleza ,etc,dar si la stat se pot face,contra cost ,normal.

  4. Va impartasesc si eu experienta mea vis a vis de cresa de stat, unde micutul meu a mers de la varsta de 1 an si 11 luni. Este vorba de cresa de stat Maria, care face parte din lantul de creste Antante, crese create prin programe europene. Va pot spune ca experienta a fost una foarte placuta. Spatiul era frumos amenajat, vesel, cald si primitor, dotat cu jucarii specifice varstei 0-3 ani. Cresa e prevazuta cu camera de joaca si camera pentru somn. Personalul cresei este foarte dragut si amabil. La 15-18 copii erau 2 doamne educatoare pe tura foarte bine pregatite, si 4 doamne ingrijitoare, care se ocupau de fiecare copilas in parte cu foarte multa daruire. Doamnele ii luau in brate pe cei foarte mici si ii linisteau, ii ajutau sa manance pe copiilasii care nu se descurcau singurei, ii insoteau la toaleta pe fiecare in parte, sau ii asezau pe olita pe cei mai micuti. Copilul meu a fost foarte bine ingrijit la aceasta cresa. Pot spune ca a fost ingrijit la fel de bine ca acasa si credeti-ma ca nu exagerez. Cat timp a folosit pampers adica pana pe la varsta de 2 ani si 4 luni, era schimbat la timp chiar de 2-3 ori pe zi, niciodata nu am gasit copilul murdar de mancare pe hainute, purtau bavetele ( nu stiu cum reuseau doamnele sa-l convinga pentru ca al meu nazdravan acasa nici nu vroia sa le vada) si astfel hainutele ramaneau mereu curate. In fiecare zi copii desfasurau activitati foarte frumoase cu ajutorul doamnelor educatoare si al doamnelor ingrijitoare. Confectionau diverse obiecte din carton, hartie colorate, lipici, si tot felul de obiecte din natura frunze, seminte, flori, legume, fructe . Ce sa spun la asa activitati cu copii atat de mici, de cresa , sincer nu m-am asteptat. In fiecare zi coordonatorul de centru posta pe pagina gradinitei fotografii cu activitatile copiilor , iar la sfarsitul anului toti copii au primit acasa toate lucrarile, de care bineinteles erau foarte mandri. Cel putin o data pe luna erau organizate activitati extracuriculare teatru de papusi, vizita la zoo, vizita la ferma animalelor, mici petreceri cu diferite ocazii. A …..am omis sa spun despre mancare. Copii aveau 4 mese pe zi cu mancare asigurata de o firma de catering si a fost ok , chiar nu am avut probleme. In zilele frumoase copii erau scosi si afara, dar nu in curtea proprie, pentru ca din pacate cresa nu avea spatiu de joaca , ci intr-un loc de joaca comun, dar asta doar cu acordul parintilor. Programul era de la 7-18. si plata lunara 10 lei /zi. In medie 210 lei / luna. Nu am platit suplimentar decat activitatile extracuriculare aproximativ 15 lei luna. Si in fiecare luna duceam necesar aprox. 50 lei ( servetele umede, prosoape de bucatarie, sapun lichid, hartie igienica). O singura data s-au cerut rechizite, pe parcursul unui intreg an, in valoare de 170 lei. Cam asta pot sa va spun, eu am fost foarte multumita, din pacate nu am putut sta decat pana la 3 ani, este varsta maxima pana la care un copil poate frecventa aceasta cresa.. Acum urmeaza sa incepem o gradinita tot de stat si sper sa fie o experienta frumoasa. Deci se poate si la stat cu putina bunavointa! Nota 10 pentru personalul din cresa „Maria”! Sa o tineti tot asa!

  5. In zilele noastre cred ca majoritatea parintilor aleg cu „portofelul” in gradinitele particulare sunt intradevar conditii mai bune,mese regulate si „sanatoase”..somnicul …etc….insa sunt f. costisitoare…..eu am preferat gradinita de stat ….si sunt multumita de cum au decurs lucrurile anul trecut….acum na…conteza si ca noi,parintii sa ne mai facem si datoria de „parinte”,si sa ne ocupam de copii nostri,nu sa lasam totul la mana educatoarelor…majoritatea spun „nu mai avem timp ptr copii nostrii”…..ba da,timp ar fii,dc am incerca sa renuntam la unele lucruri si sa le inlocuim cu alte activitati ce implica si copii.

Lasă un răspuns

